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Hearts of the World (1918)
Regie: D. W. Griffith; Drehbuch: Gaston de Tolignac (i. e. Griffith); Kamera: G. W. Bitzer; Darsteller: Lillian Gish, Robert Harron, Dorothy Gish, Adolphe Lestina, Josephine Crowell, Francis Marion, Erich von Stroheim. s/w, ca. 106 min
english
Am Höhepunkt seines Ruhms nach Birth of a Nation und Intolerance hatte D. W. Griffith das Glück, sein Weltkriegsmelodram Hearts of the World unmittelbar nach der US-Intervention gegen Deutschland in London uraufführen zu können. Damit errang er den Status eines Helden der Kultur. Hearts of the World ist der Prototyp des Propagandafilms: Vor dem Hintergrund eines friedlichen französischen Dorfs, das von Feindestruppen angegriffen wird, erzählt Griffith die Liebesgeschichte zwischen einem Soldaten und seiner Verlobten. Als Publicity-Stunt besuchte der Regisseur auch die Front und unternahm den fruchtlosen Versuch, on location zu drehen: „viewed as a drama, the war is in some ways disappointing.“ Die eindrucksvolle Lichtgestaltung der nächtlichen Szenen auf dem Schlachtfeld wird an Intensität noch übertroffen vom zarten Porträt eines Paars (Lillian Gish und Robert Harron), das inmitten der schrecklichen Verwüstung ums Überleben kämpft. (PCU)
Am Klavier: Gerhard Gruber
Einführung Paolo Cherchi Usai
At the peak of his glory after The Birth of a Nation and Intolerance, D.W. Griffith had the luck of premiering his World War I melodrama in London immediately after the US intervention against Germany, thus earning him the status of a cultural hero. Set in a French village at the outburst of the hostilities, Hearts of the World is the prototype of the propaganda movie with its love story between a soldier and his fiancée against the background of a peaceful village attacked by enemy troops. In a publicity stunt, Griffith visited the front in the fruitless attempt to obtain some location footage (“viewed as a drama, the war is in some ways disappointing”, he said); however, even the impressive lighting effects in the battlefield scenes at night are surpassed in intensity by the delicate portrait of a couple (Lillian Gish and Robert Harron) struggling to survive amidst the horrors of destruction. (PCU)